Direktlänk till inlägg 10 februari 2009

Är du emo eller?

Av C - 10 februari 2009 13:45

Vad är "emo" egentligen? Av yngre personer verkar det ibland användas som ett skällsord även om det i grund och botten härrör från en musikstil som har förändrats lite över tid.


Ordet emo kan användas för att beskriva en persons kläder och utseende, beteende samt musikstil men emo är ju inget nytt som en del verkar tro, det är bara det att det kallats något annat tidigare. Själva utseendet har  funnits hela tiden med den långa luggen, smink runt ögonen och svarta kläder. Musiken har också funnits liknande hela tiden. Det är bara nya tappningar av samma fenomen, likväl som punken som musikstil fortfarande existerar, bara det att stilen och musiken kommer i nya versioner. Det kallas recycling, allt kommer igen i lite nya tappningar och lite ändrade attribut.


Sedan verkar en del tro att om man lyssnar på viss musik så leder det till att man skär sig eller utövar annat självskadebeteende. Stämmer inte! Tvärtom är det så att de som mår dåligt tenderar att lyssna på en viss musik, d.v.s det dåliga måendet fanns där innan de började lyssna på musiken, hänga med huvudet och se allmänt nedslagna ut. Den likgiltiga stilen passar som handen i handsken för en deppig tonåring som i sin egocentrism vältrar sig i elände tillsammans med sina likasinnade kamrater.


I vilket fall gillar jag "emo-stilen" vad gäller hår och smink, dock är 80-talstappningen mer i min smak.


The Cure, gammel-emo?


 
 
linda

linda

10 februari 2009 14:19

synkat varandra elelr vad? Haha
Skrev precis två korta inlägg om emo inbakade i 2 oliak inlägg som sagt.
Sen såg jag på fl att du gjort likadant.

Jag gillar också emo, håret, skinket (det är fan sexigt!), kilara är riktiga hunkar. Men jag diggar killars nutida stil mer på emo.hunkvarning på dem ju! ;-)
Tjejerna ser baar sexiga ut!
Då är jag 100% hetro. Men jag säger det kome rur mig som sagt. :-D

http://lilomeandmylife.blogg.se

 
Ingen bild

vonapa

10 februari 2009 16:41

Yes med VU. Cure är juste de med! Lyssnade på dom som tonåring (Inte SÅ länge sedan)
Kan lyssna nu också ibland

 
i en annan del av livet

i en annan del av livet

17 februari 2009 13:56

The Cure - gubbemo! :D

http://ienannandelavlivet.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av C - 24 maj 2013 08:24

Danmark, du er min kaerlighed.  

Av C - 24 maj 2013 08:13

Kom på att jag ju har en blogg som jag inte skrivit i på mycket länge. Har en massa åsikter och funderingar som inte lämpar sig på Facebook och inte heller som samtalsämne på jobbet. Någonstans måste jag dock få ur mig allt och vad är då bättre än at...

Av C - 24 maj 2013 08:10

En del ungdomar åker till Norge för att söka jobb, andra bränner bilar och skolor. Min avsky för dessa pyromaner finner inga gränser. Det går inte att skylla på att man är särbehandllad samtidigt som man bränner ner skolor och fritidsgårdar. Den ekva...

Av C - 17 januari 2012 12:29

de döda.. Ja, det skulle man nästan kunna tro. Ser att jag inte skrivit något sedan hösten -09. Har startat upp några sybloggar däremellan och sedan haft annat för mig, typ fött ännu ett barn osv. Inspirationen att skriva går ju i vågor men jag gör e...

Av C - 24 september 2009 08:36

I Karlstad har kvarteret med det onämnbara namnet fått byta -ja just det, fått byta namn helt enkelt. Kvarteret döptes enligt DN år 1866 och då var det ok att döpa kvarteret till det onämnbara. Tiderna förändras och vissa saker bli mindre ok och dett...

Ovido - Quiz & Flashcards