Direktlänk till inlägg 7 augusti 2009

Fattigdom

Av C - 7 augusti 2009 14:30

Expressen har under den senaste tiden haft en artikelserie om fattigdom. Jag har inte läst så mycket kvalificerad skit samlat på ett ställe på mycket länge. Visst, fattigdom är relativ, men det är inte fattigdom att inte kunna åka till Thailand, inte kunna äta köpepizza eller att inte kunna köpa märkeskläder.


Konsumtionshysterin i Sverige gör att även de som klarar sitt dagliga bröd räknas som fattiga. Är det en mänsklig rättighet att som 10-åring ha jeans för över 500 kr, mobiltelefon och dator på rummet? Nej! Det är ingen rättighet utan kanske istället en bonus som inte alls är självklar. Tänk om folk hade vett att uppskatta det som verkligen gör en rik istället för att klaga över att de inte har råd att skämma bort sina ungar..


Riktig fattigdom finns i Sverige men har man tak över huvudet, mat på bordet och hela och rena kläder så är man i ordets rätta bemärkelse inte fattig. Att urholka detta begrepp är ett hån mot alla de som är verkligt fattiga, de som lever på gatan och mer bekymrar sig för hur de ska kunna få nästa mål mat än hur de ska kunna införskaffa ett par märkesjeans.


Skäms och sluta klaga.

 
 
Ingen bild

Arbetarklassbarn

9 augusti 2009 15:21

Jag kan hålla med om att det inte når fattigomen som finns i u-länder. Men du får tänka på att om man skall sätta samma standard i alla länder så är endast de hemlösa fattiga. Jag kan hålla med om att det allt i de artiklarna kanske inte var fattigdom, MEN det skall ändå uppmärksammas att vi har folk i vårt land som inte får ta del av alla privilegier som majoriteten av svenskarna har.

Jag har aldrig rest utomlands och nästan alla mina vänner har råd med det man förväntas ha i vårt samhälle. Jag vet att jag är lyckligt lottad jämfört med folk utan tak och mat, men om du suttit i min eller de som har det svårares situation skulle du fan inte skrivit. Sluta klaga...

 
H

H

9 augusti 2009 16:38

Jag tycker faktiskt att det gnälldes lite för mycket över bl.a märkesjeans i Expressens artikel. Att du tar för givet att jag aldrig någonsin haft dåligt med pengar så har du i alla fall fel. Det är ju just alla saker man förväntas ha i vårt samhälle som ställer till det. "Om alla åker till Thailand så ska väl också jag åka" eller? Det är en tråkig mentalitet som gör att alla förväntas ha fina mobiltelefoner och en 42" platt-tv och har man inte råd med det så är man fattig. Det finns fattiga i Sverige men de kommer aldrig med i kvällstidningarnas reportage..

http://salombo.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av C - 24 maj 2013 08:24

Danmark, du er min kaerlighed.  

Av C - 24 maj 2013 08:13

Kom på att jag ju har en blogg som jag inte skrivit i på mycket länge. Har en massa åsikter och funderingar som inte lämpar sig på Facebook och inte heller som samtalsämne på jobbet. Någonstans måste jag dock få ur mig allt och vad är då bättre än at...

Av C - 24 maj 2013 08:10

En del ungdomar åker till Norge för att söka jobb, andra bränner bilar och skolor. Min avsky för dessa pyromaner finner inga gränser. Det går inte att skylla på att man är särbehandllad samtidigt som man bränner ner skolor och fritidsgårdar. Den ekva...

Av C - 17 januari 2012 12:29

de döda.. Ja, det skulle man nästan kunna tro. Ser att jag inte skrivit något sedan hösten -09. Har startat upp några sybloggar däremellan och sedan haft annat för mig, typ fött ännu ett barn osv. Inspirationen att skriva går ju i vågor men jag gör e...

Av C - 24 september 2009 08:36

I Karlstad har kvarteret med det onämnbara namnet fått byta -ja just det, fått byta namn helt enkelt. Kvarteret döptes enligt DN år 1866 och då var det ok att döpa kvarteret till det onämnbara. Tiderna förändras och vissa saker bli mindre ok och dett...

Ovido - Quiz & Flashcards