Direktlänk till inlägg 11 februari 2009

Föräldrar, varför cementerar ni könsrollerna?

Av C - 11 februari 2009 08:27

Vi borde egentligen ha kommit längre, men det har vi inte. Rosa på pojkar är fortfarande något konstigt och du riskerar att få skumma blickar om din son har något rosa på sig. Föräldrar verkar helt obekymrade om detta och vattnar gärna könsrollerna genom att inreda "pojkrum" och "flickrum", köpa bilar till killen och docka till tjejen, för det är väl så det ska vara? Ursäkta! Vem säger att flickor inte vill ha ett rum med dinosaurier på väggarna eller att pojkar inte vill ha rosa tapeter? Pojkflicka är något bra, men flickpojke är något dåligt, varför? Varför är attribut som anger det kvinnliga sämre än det manliga? En pojke med rosa plyschbyxor väcker på ett underligt sätt mer känslor än en flicka med blå snickarbyxor.


Det är ni föräldrar som till stor del styr era barn till att gilla vissa saker. Jag tror inte att det ligger i pojkars gener att vara förtjusta i bilar, ej heller ligger det i flickors gener att stå vid leksaksspisen eller leka med dockor. Min erfarenhet är att dessa lekar är något som uppskattas av båda könen, såvida föräldrarna tillåter det. Tyvärr råder det rena medeltiden i vissa familjer där det fortfarande råder tveksamhet i huruvida sonen ska få en leksaksspis eller inte. Hjälp!


Det finns många som säger att man inte ska rikta in sig så mycket på färgen på kläderna eftersom det ändå inte kan spela någon roll. Jo, könskodade kläder spelar roll, eftersom de signalerar att man ska vara på ett visst sätt om man är kille eller tjej. Varför är flickornas kläder tajtare och pojkarnas mer lösa och lediga? Varför är det monster på pojkarnas tröja och prinsessor på flickornas? Det är ju detta det handlar om, vilka signaler som ges till barnen om förväntat beteende och hur de ska vara till sin person.


Många föräldrar har även en tendens till att tysta flickorna när de leker vilda lekar eftersom det ses som något naturligt att pojkar stimmar mer än flickor. Flickor ska sitta lugna och fina med sina pärlplattor medan pojkarna springer omkring och stojar. Vad ger ni era barn för möjligheter? Är alla dörrar öppna för era barn eller är det vissa dörrar som är stängda? Tänk efter..

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av C - 24 maj 2013 08:24

Danmark, du er min kaerlighed.  

Av C - 24 maj 2013 08:13

Kom på att jag ju har en blogg som jag inte skrivit i på mycket länge. Har en massa åsikter och funderingar som inte lämpar sig på Facebook och inte heller som samtalsämne på jobbet. Någonstans måste jag dock få ur mig allt och vad är då bättre än at...

Av C - 24 maj 2013 08:10

En del ungdomar åker till Norge för att söka jobb, andra bränner bilar och skolor. Min avsky för dessa pyromaner finner inga gränser. Det går inte att skylla på att man är särbehandllad samtidigt som man bränner ner skolor och fritidsgårdar. Den ekva...

Av C - 17 januari 2012 12:29

de döda.. Ja, det skulle man nästan kunna tro. Ser att jag inte skrivit något sedan hösten -09. Har startat upp några sybloggar däremellan och sedan haft annat för mig, typ fött ännu ett barn osv. Inspirationen att skriva går ju i vågor men jag gör e...

Av C - 24 september 2009 08:36

I Karlstad har kvarteret med det onämnbara namnet fått byta -ja just det, fått byta namn helt enkelt. Kvarteret döptes enligt DN år 1866 och då var det ok att döpa kvarteret till det onämnbara. Tiderna förändras och vissa saker bli mindre ok och dett...

Ovido - Quiz & Flashcards