Direktlänk till inlägg 20 februari 2009

Dysläksi

Av C - 20 februari 2009 09:22

Ja fösstå ente vaföfålk ente kan skriva nuffötiden. Bäro de på ökad använnning av dato o mbil el va kan de va? Va få ni fö intryck av mej nä ja skrivä så hä? Ä ja en entillegent peson?


Känner ni igen detta? Aldrig förr har så många personer skrivit så illa. Har de tagit bort rättstavningen från skolans kursplan?


En av många definitioner på dyslexi: " Dyslexi är en ihållande störning av kodningen av skriftspråket, förorsakad av en svaghet i det fonologiska systemet." (Hoien och Lundberg 1999:21)


Dyslexi är en av många orsaker till läs -och skrivsvårigheter. Andra orsaker kan bl.a vara bristande skolgång eller kunskapsluckor av andra orsaker. Dock tror jag att de flesta som stavar illa varken har dyslexi eller kunskapsluckor. De är helt enkelt lata och förstår inte vikten av att skriva ordentligt och de förstår inte vilket intryck vi välskrivare får av deras skriftspråk samt vilket intryck en potentiell arbetsgivare får när de läser ett oläsligt ansökningsbrev.


Mitt råd är: Strunta i ordbehandlingsprogrammens rättstavning och använd era huvuden istället! Allt måste inte gå fort, en välskriven text ger mer tillbaka än den tidsvinst du får när du slarvar med språket.

 
 
MesserSchmitt

MesserSchmitt

20 februari 2009 09:40

På A svarar jag JAAAAAApanskt schuschi. Kommer du ihåg den reklamen?

På B så håller jag helt och fullt med om detta med hur vi skriver i dag. Jag brukar läsa dom inskickade smsen i Metro och Stockholm city och fattar INGENTING. Tror att det bara handlar om lättja och en för stor tro på T9 i mobilen och rättstavningsprogrammet i datorn.

http://www.sjuhundramiljoner.bloggagratis.se

 
Pisan

Pisan

20 februari 2009 11:30

Blir ofta förvånad över att folk stavar så dåligt. Jag har barn som går i skolan och även där blir jag förvånad, rättstavning är INTE prioriterat och min äldsta, som går på högstadiet, stavar bedrövligt och jag har svårt att få henne att tänka om vad gäller det.

http://pisansblogg.bloggagratis.se

 
Syltan

Syltan

20 februari 2009 15:49

När min nu 18-årige son gick på lågstadiet, så sa hans lärare, att de inte fick rätta stavfelen!!! DET är bland det värsta jag hört! Nu är ju hans stavning si så där, men inte kattasstråfal, tack och lov.
Hur ska folk förstå det skrivna ordet, framöver, jag bara undrar...:-/

http://syltan.bloggagratis.se

 
roxbury

roxbury

21 februari 2009 11:33

Äntligen någon fler som har denna åsikt! Jag är en ordtönt och avskyr stavfel. I min bokhylla finns en bok som heter Språkriktighetsboken.

Något jag avskyr är när människor skriver ":)" i en arbetsansökan, på en tenta eller dylikt. Det går bra i ett sms eller ett mail, inte annars.

Lärare säger ofta att det viktiga är ATT de skriver och inte HUR de skriver. Fullkomligt idiotiskt.

I framtiden kommer vi kunna skicka ett sms till någon och söka jobb;
Heij, undra om ja typ kan få jobbet som pers ansv? Ja gilla MMORPG, softa, mina kåmpisar tycke ja ä entellegent å snell. Ha gott i skola, läst svänska, syckologi bla.

Ja, du fattar va? Överdrivet exempel, men man vet aldrig vad framtiden har i sitt sköte...
Ha en trevlig helg

http://roxbury.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av C - 24 maj 2013 08:24

Danmark, du er min kaerlighed.  

Av C - 24 maj 2013 08:13

Kom på att jag ju har en blogg som jag inte skrivit i på mycket länge. Har en massa åsikter och funderingar som inte lämpar sig på Facebook och inte heller som samtalsämne på jobbet. Någonstans måste jag dock få ur mig allt och vad är då bättre än at...

Av C - 24 maj 2013 08:10

En del ungdomar åker till Norge för att söka jobb, andra bränner bilar och skolor. Min avsky för dessa pyromaner finner inga gränser. Det går inte att skylla på att man är särbehandllad samtidigt som man bränner ner skolor och fritidsgårdar. Den ekva...

Av C - 17 januari 2012 12:29

de döda.. Ja, det skulle man nästan kunna tro. Ser att jag inte skrivit något sedan hösten -09. Har startat upp några sybloggar däremellan och sedan haft annat för mig, typ fött ännu ett barn osv. Inspirationen att skriva går ju i vågor men jag gör e...

Av C - 24 september 2009 08:36

I Karlstad har kvarteret med det onämnbara namnet fått byta -ja just det, fått byta namn helt enkelt. Kvarteret döptes enligt DN år 1866 och då var det ok att döpa kvarteret till det onämnbara. Tiderna förändras och vissa saker bli mindre ok och dett...

Ovido - Quiz & Flashcards