Direktlänk till inlägg 23 februari 2009

Ge ungen en bulle, det dör han inte av!

Av C - 23 februari 2009 15:02

Allt ska gå till överdrift nuförtiden. Ett exempel på detta är det "sockerförbud" som många tillämpar i förhållande till sina barn. Alltså att barnen inte får äta socker, föräldrar glufsar dock gärna i sig både smågodis och chips.


1. Socker är inte bra för kroppen. Sant, men en måttlig mängd är INTE farligt.

2. Socker är inte bra för tänderna. Sant, men fika någon dag i veckan kombinerat med tandborstning gör susen i kampen mot Karius och Baktus.


Detta är väl de två främsta argumenten för ett sockerförbud. Jag kan förstå de föräldrar som inte själva äter sött, att de inte serverar det till barnen. Det jag inte förstår är när föräldrar som själva äter sött förbjuder sina barn att göra det. Vadan detta?


Jag förespråkar inte att man ger godis till en ett -eller tvååring men när en förälder får stora skälvan vid lite fikabröd så tycker jag att det är underligt. Mat handlar mycket om gemenskap och ett barn är av naturen nyfiket. Förr eller senare vill barnet byta ut sitt torra veterån eller äckliga majskrokar mot det som de andra vid bordet äter. Konstigt? Inte ett dugg. Bara ett sunt beteende från barnets sida.


Dessutom är goda smaker vägen till ett sunt ätbeteende, med för många restriktioner kring maten finns en risk att ätandet helt enkelt blir något tråkigt. Att servera lite fikabröd någon dag i veckan när resten av familjen äter det ser jag inte som något konstigt. Det är motsatsen som är konstig. 


Jag vet att ni är många som inte håller med mig men jag tror faktiskt inte att förbud och hemlighetsmakeri är vägen till matglädje. Sedan ska man inte överdriva såklart -åt något håll..

 
 
Z

Z

23 februari 2009 15:49

Jag håller med. Kan man/orkar man hålla ungen från socker, kakor, godis är väl det bra. Men det är ju knappast troligt att ungarna kommer dö eller få livsfarliga komplikationer om de får smaka en bulle, glass eller ngn godisbit. Äter man själv får man ju ta konsekvensen och också ge till barnen. Våran första åt inte godis, bullar kakor mm förens han var tre år. Hans lillebror, snart 2 år, äter nu kanske 5-10 godisbitar på lördagarna för det går INTE att ge storebror på fem år lördagsgodis och sedan hålla det borta från lillebror. Det är en omöjlighet. Och jag tror inte gör någon större skada. Även fast jag kanske hade en annan inställning med vår första... ;-)

http://annazoila.blogspot.com

 
syltan

syltan

23 februari 2009 17:16

Hm, svårt ämne... Man behöver ju inte förbjuda, utan man "smyger" lite. Funkar ett tag, sen är de förstås jättenyfikna på vad man äter. Mina tvillingar är snart 15 mån. och har fått äta glass sedan i höstas. Bulle får dem om vi äter, vilket egentligen inte är så ofta. De älskar majskrokar! (nödsnacks för vuxna, om man har glömt att köpa popcorn!) Själv är jag ju sockerberoende... så jag vet vad förbud leder till!

http://syltan.bloggagratis.se

 
Filifjonkanh

Filifjonkanh

23 februari 2009 17:29

Hej . Ja då jag är helt överens med dig om sockret Nu är det ju ren jakten på allt är det inte socker så är det fett eller vikt eller motion eller så är det ena farligare än det andra Jag blir så trött,,,Det finns ju ett ord faktiskt i Svenska språket som heter LAGOM men det tycks ha raderats ut. Lagom socker går utmärkt och ge ungen en bulle ett ett kex.Man behöver ju inte trycka i sig sådant i mängder

http://filifjonkan-se.bloggagratis.se

 
Fröken C

Fröken C

23 februari 2009 18:43

Jo jag kollade på pirate bay, men kunde inte ladda hem där ifrån :( Kanske är lite dåligt delat nu när det är i rätten ang den sidan :)
Men tack för tipset. :) Det är verkligen en jättemysig serie =)

http://catsa.bloggagratis.se

 
Snäckan

Snäckan

24 februari 2009 09:20

Jag håller med dig. Allt blir så överdrivet och hysteriskt. När vi var små fick vi fika utan pekpinnar...
Vad roligt att du tyckte om min bild på Vintergäcken!

http://fibrodagboken.bloggagratis.se

 
stort och smått

stort och smått

24 februari 2009 14:32

Bra skrivet!!! Jag tror precis som du, blir man för hård slår det tillbaka.
Sen får mina barn äta godis bara på lördagar (om det inte är något särskilt mitt i veckan, kalas el. likn.) och fikar gör vi sällan. Läsk blir det nästan aldrig och de saknar det inte heller! Däremot blir det något fett i form av fredagsmys på fredagar, men inga extrema mängder... Och själv äter jag inte godis alls (eller typ tre ggr om året. Max)

http://agneta.bloggagratis.se

 
Vaniljlatte

Vaniljlatte

24 februari 2009 18:17

:) Vi har just ätit varsin semla här hemma.. ja okej då. alicia fick en halv som hon åt halva av.. men ändå! :) MER till mig!!

http://vaniljlatte.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av C - 24 maj 2013 08:24

Danmark, du er min kaerlighed.  

Av C - 24 maj 2013 08:13

Kom på att jag ju har en blogg som jag inte skrivit i på mycket länge. Har en massa åsikter och funderingar som inte lämpar sig på Facebook och inte heller som samtalsämne på jobbet. Någonstans måste jag dock få ur mig allt och vad är då bättre än at...

Av C - 24 maj 2013 08:10

En del ungdomar åker till Norge för att söka jobb, andra bränner bilar och skolor. Min avsky för dessa pyromaner finner inga gränser. Det går inte att skylla på att man är särbehandllad samtidigt som man bränner ner skolor och fritidsgårdar. Den ekva...

Av C - 17 januari 2012 12:29

de döda.. Ja, det skulle man nästan kunna tro. Ser att jag inte skrivit något sedan hösten -09. Har startat upp några sybloggar däremellan och sedan haft annat för mig, typ fött ännu ett barn osv. Inspirationen att skriva går ju i vågor men jag gör e...

Av C - 24 september 2009 08:36

I Karlstad har kvarteret med det onämnbara namnet fått byta -ja just det, fått byta namn helt enkelt. Kvarteret döptes enligt DN år 1866 och då var det ok att döpa kvarteret till det onämnbara. Tiderna förändras och vissa saker bli mindre ok och dett...

Ovido - Quiz & Flashcards