Direktlänk till inlägg 24 februari 2009

Svensk Damtidning jublar!

Av C - 24 februari 2009 15:54

Nu är det klappat och klart! Kronprinsessan (OBS, betoningen!) och hennes pojkvän har frågat pappa kungen om lov med resultatet att vi nu garanterat vet vart våra skattepengar kommer att gå. Som ni hör så är jag ingen kungavän, även om jag inte kan låta bli att läsa om dem när jag kommer åt en skvallertidning.


Rent människorättsligt är jag emot ett system där en människa genom en ärvd titel/ämbete fråntas den frihet som vi andra tar för given. (Kanske är ingen av oss helt fri, men den frågan passar mer i en filosofiskt inriktad diskussion.)


Victoria kan inte välja vilket yrke hon vill arbeta inom och hon kan inte själv bestämma, utan att fråga pappa om lov, vem hon ska gifta sig med. Hennes fysiska frihet är dessutom strikt begränsad med en massa journalister och fotografer i hälarna. Det går inte att jämföra med andra kända personer eftersom Victoria aldrig gjort ett aktivt val att födas in i denna familj och hon kan heller knappast i praktiken göra valet att avstå sin titel.


Vill vi egentligen ha ett statsskick som till viss del pissar på (ja, faktiskt!) människans rätt till integritet och valfrihet? Alla föds inte med samma förutsättningar, men alla borde ändå ha en chans till att göra vad de vill med sitt liv.

 
 
Ingen bild

Inga-Lina

24 februari 2009 19:59

Äsch, tyck inte SÅ synd om henne, hon kan ju alltid abdikera:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av C - 24 maj 2013 08:24

Danmark, du er min kaerlighed.  

Av C - 24 maj 2013 08:13

Kom på att jag ju har en blogg som jag inte skrivit i på mycket länge. Har en massa åsikter och funderingar som inte lämpar sig på Facebook och inte heller som samtalsämne på jobbet. Någonstans måste jag dock få ur mig allt och vad är då bättre än at...

Av C - 24 maj 2013 08:10

En del ungdomar åker till Norge för att söka jobb, andra bränner bilar och skolor. Min avsky för dessa pyromaner finner inga gränser. Det går inte att skylla på att man är särbehandllad samtidigt som man bränner ner skolor och fritidsgårdar. Den ekva...

Av C - 17 januari 2012 12:29

de döda.. Ja, det skulle man nästan kunna tro. Ser att jag inte skrivit något sedan hösten -09. Har startat upp några sybloggar däremellan och sedan haft annat för mig, typ fött ännu ett barn osv. Inspirationen att skriva går ju i vågor men jag gör e...

Av C - 24 september 2009 08:36

I Karlstad har kvarteret med det onämnbara namnet fått byta -ja just det, fått byta namn helt enkelt. Kvarteret döptes enligt DN år 1866 och då var det ok att döpa kvarteret till det onämnbara. Tiderna förändras och vissa saker bli mindre ok och dett...

Ovido - Quiz & Flashcards