Direktlänk till inlägg 25 februari 2009

Kvinnor, vill ni vara jämställda?

Av C - 25 februari 2009 12:20

1. Låt då fadern till era barn vara hemma åtminstone de dagar som han måste ta ut.

2. Förvänta er inte att det är mannen som ska fria, det kan ni också göra!

3. En jämställd kvinna kan hålla upp sina egna dörrar och dra ut sin egen stol och förväntar sig inte heller att en man ska göra det åt henne.


Förvånansvärt många kvinnor som tjatar om lika lön för lika arbete sitter kvar i ett gammaldags könsrollsmönster. Det klagas på mannen när han inte förstår hur hon har det hemma med barnen, men låt mannen vara hemma då? Hur svårt kan det vara?


Jag förstår att det kan finnas hinder till att båda ska vara hemma men att pappan ska kunna ta sina tre månader borde ändå vara möjligt i de allra flesta familjer. Det är nog bara så att många kvinnor trivs med att vara hemma och så skyller de på att mannen tjänar mer. Mitt råd: skaffa er ett bättre jobb då så är inte pengarna ett bekymmer längre!


Jag låter hård men jag tror tyvärr att det är så här, många kvinnor vill både ha kakan och äta den. Å ena sidan ställs krav på att kvinnan ska ha samma rätt som mannen men när mannen å andra sidan ska komma in på kvinnans revir då blir det genast motstånd.


Bara lite tankar för dagen.

 
 
Anaiah

Anaiah

25 februari 2009 12:58

Helt rätt! Att vilja ha jämställdhet men sedan säga "men en del könsroller är ju roliga/romantiska" är bara fel. Då vill man inte ha jämställdhet, man vill äta kakan och samtidigt ha den kvar.

I vår familj blir det jag som tar majoriteten av föräldraledigheten då min sambo förlorade anställningen och har ett nytt jobb inom en ganska hård branch. Vi vågar helt enkelt inte söka om föräldraledighet för honom innan han fått fast tjänst. Plus att han tjänar ungefär dubbelt så mycket som jag.

http://anaiah.blogg.se

 
Syltan

Syltan

26 februari 2009 17:44

Håller väl delvis med. Här hos oss är vi himla jämnställda, det är skönt.
Han var hemma i fyra månader när tvillingarna kom, och ska vara ledig från maj till aug. nu. Men det är ju så, han tjänar nästan dubbelt mot vad jag gör...
Byta jobb i kristider är inte det lättaste, eller hur, H... :-)
Men du har rätt, som vanligt! Ciao!

http://syltan.bloggagratis.se

 
roxbury

roxbury

1 mars 2009 10:33

Jag håller med dig. Något jag stör mig på är att många anser att det är fel när männen har högre lön, vi ska ha lika lön. Absolut, det ska vara lika lön för lika arbete. Däremot är det ingen som gnäller när en kvinna har högre lön än en man, det är liksom okej. Det är inte heller jämställdhet men inget säger något.

http://roxbury.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av C - 24 maj 2013 08:24

Danmark, du er min kaerlighed.  

Av C - 24 maj 2013 08:13

Kom på att jag ju har en blogg som jag inte skrivit i på mycket länge. Har en massa åsikter och funderingar som inte lämpar sig på Facebook och inte heller som samtalsämne på jobbet. Någonstans måste jag dock få ur mig allt och vad är då bättre än at...

Av C - 24 maj 2013 08:10

En del ungdomar åker till Norge för att söka jobb, andra bränner bilar och skolor. Min avsky för dessa pyromaner finner inga gränser. Det går inte att skylla på att man är särbehandllad samtidigt som man bränner ner skolor och fritidsgårdar. Den ekva...

Av C - 17 januari 2012 12:29

de döda.. Ja, det skulle man nästan kunna tro. Ser att jag inte skrivit något sedan hösten -09. Har startat upp några sybloggar däremellan och sedan haft annat för mig, typ fött ännu ett barn osv. Inspirationen att skriva går ju i vågor men jag gör e...

Av C - 24 september 2009 08:36

I Karlstad har kvarteret med det onämnbara namnet fått byta -ja just det, fått byta namn helt enkelt. Kvarteret döptes enligt DN år 1866 och då var det ok att döpa kvarteret till det onämnbara. Tiderna förändras och vissa saker bli mindre ok och dett...

Ovido - Quiz & Flashcards