Alla inlägg den 13 mars 2009

Av C - 13 mars 2009 10:55

Egentligen hade jag tänkt att lägga mig lite tidigare igår men stannade uppe och tittade på programmet "Debatt" med Janne Josefsson istället. Började titta och satte följaktligen kvällstéet i halsen upprepade gånger under programmets gång.


Vi börjar med debatten om sk. "regnbågsdagis" där barn till HBT-föräldrar ska gå, d.v.s separatistiska förskolor där dessa barn ska skyddas från den otäcka och fördomsfulla omvärlden. För visst kan omvärlden vara fördomsfull men det är inte bara HBT-personer som möter fördomar. Det gör även överviktiga personer, underviktiga personer, rödhåriga, invandrare och så vidare.


I dessa förskolor ska allt anpassas till regnbågsfamiljerna, t.o.m pekböckerna ska vara anpassade så att barnen ser att deras familjekonstellation finns representerad. Visst, bra tanke MEN då jag anser att mångfald och olikheter är berikande kan jag inte alls förstå denna, enligt mig, oerhört dumma idé att sätta dessa barn på särskilda dagis.

Snälla hjälp mig någon och förklara för mig för jag förstår inte..


Min irritation fortsatte att växa under programmets gång och inte lindrades den när de började debattera antisemitism.. Nu någon månad efter Israels attacker i Gaza har debatten plötsligt förskjutits från dödade palestinska barn till en ökande antisemitism i det svenska samhället. Mekanismerna bakom detta kan diskuteras men jag tänker inte göra det här.


Det jag däremot vill diskutera är det beklämmande antagandet att all kritik mot staten Israels agerande samt all kritik mot en israelisk persons agerande och åsikter är antisemitism. Det mest patetiska i gårdagens program var när Palestinska föreningens ordförande anklagas för att vara antisemit trots att hon sitter bredvid sin kamrat som är av judisk härkomst och att hon tillsammans med honom åker runt till skolor och håller föredrag. Ja just det, hon måste ju verkligen vara antisemit.


Det sistnämnda är ironi för de som inte fattar.


Att begreppet antisemitism urholkas som det nu gör är mycket oroväckande då detta betyder att all kritik mot staten Israels agerande tolkas som antisemitism och att Israel därmed aldrig behöver stå till svars för den politik de för i Palestinafrågan. Beskyllandet om antisemitism blir en sköld som kan hållas upp varje gång Israel bombar Gaza.


Att människor är så snabba i att skylla folk för att vara antisemiter är lustigt med tanke på vad som sker varje dag i israeliska "checkpoints", d.v.s gränsövergångarna. Hur var det i Sydafrika för bara lite mer än ett decennie sedan? Hur är det i Israel idag? Jag säger inget mer men jag hoppas ni förstår vad jag menar.



Ovido - Quiz & Flashcards