Direktlänk till inlägg 4 mars 2009

Fördomar

Av C - 4 mars 2009 08:25

Jag har en rad otäcka fördomar som jag dras med. De flesta är jag medveten om att de inte stämmer men de vill ändå stanna kvar i medvetandet.


Är ni redo?


- De som stavar illa är mindre intelligenta. OBS! De med dyslexi räknas ej.

- I ett lesbiskt par är det alltid en som är mer manlig (butch).

- Homosexuella män är fåfänga och intresserade av inredning.

- Afrikaner springer snabbare än alla andra "folkslag". Sant?

- De som döper sina barn till Kevin, Neo eller Cassandra har inte studerat på akademisk nivå.

- Folk som kör snabbt och oaktsamt i snabba bilar, t.ex BMW osv. använder bilen som en penisförlängare.

- Folk som går upp helt i sina barn har inga egna intressen så barnen blir som en förlängning av dennes egen person.

- Statusfixerade personer är osäkra individer som måste hävda sig gentemot andra med fina kläder, bilar och uberekiperade barn. Deras hem är ytterst pedant och de vill visa upp vilka de är men innerst inne vet de faktiskt inte vilka de är.

- I Norrland är majoriteten av folket sjukskrivna för ryggont. (Fråga inte varifrån jag fått denna fördom!)


När jag granskar mina fördomar så här rakt upp och ner ser jag att de är en blandning av rena fakta, mina egna erfarenheter samt helt enkelt lite elakheter från min sida. Tro mig, jag kan fylla på listan men jag stannar här.


Vad har ni för fördomar och vågar ni berätta om dem?

 
 
MesserSchmitt

MesserSchmitt

4 mars 2009 11:33

Fasiken dessa var ju klockrena och känns mer som fakta än fördomar. Skulle jag skriva upp mina fördomar så skulle jag kunna ge ut en roman och troligtvis bli misshandlad till oigenkännlighet. ;P

http://www.sjuhundramiljoner.bloggagratis.se

 
Syltan

Syltan

4 mars 2009 14:03

Oj oj...Det var en lång lista med just fördomar, som heter duga!!
Några av dessa har även jag:
*De som döper sina barn till Kevin etc.
*Folk som går upp helt i sina barn...
*Statusfixerade personer är osäkra individer.

Jag vill helst inte ha fördomen om icke stavkunniga... men jag blir förbannad när folk inte kan stava, så jag har säkert en fördom där...(usch)
Snabba bilar typ BMW...hm.Kanske...
(men om man kör snabbt i gamla gulliga bilar då, vad är man då?)
Till sist; det där med homo tror jag inte ett ögonblick på! Även om det kanske förekommer till liten del...Har träffat på motsatsen för många gånger helt enkelt.
Förlåt för lång kommentar... :-/

http://syltan.bloggagratis.se

 
Filifjonkan ser sig om....

Filifjonkan ser sig om....

4 mars 2009 17:07

Hmm ja du jag kan nog skriva under på din långa lista med men det är en del fakta med också samt egna erfarenheter. Lit småelakt kan det med vara från mig men ibland undrar man ju faktiskt.

http://filifjonkan-se.bloggagratis.se

 
Jag idag

Jag idag

4 mars 2009 17:11

Förutom ett flertal av dina (norrlänningar, stavning, Kevin) så har jag ju ett helt gäng egna. Som till exempel:
Finska mammor är martyrer som driver sina barn halvt vansinniga.
Arabiska män har kass humor och skrattar bara åt program av Dolda kameran-typ.
Franska människor är medfött otrevliga.
Skåningar är långsamma.
Män som är med i Den rätte för Rosing får tvåsiffriga resultat på IQ-test.
Jag skulle kunna fortsätta i dagar...

http://tjockisensjunger.blogspot.com

 
Syltan

Syltan

5 mars 2009 09:14

Ooops, jag har en finsk mamma...
Och ta mig tusan, det stämmer!
Jag skulle kunna skriva en bok om hennes påhitt...
Säkert stämmer fördomen om Rosings "män".
Som boende i Stockholm, så har jag väldiga fördomar om taxichaufförer...

http://syltan.bloggagratis.se

 
roxbury

roxbury

5 mars 2009 11:18

Ja du, mina egna fördomar stämmer ganska bra överens med dina. En annan fördom jag har är:

* Alla vackra människor med bra självförtroende är egoistiska, ytliga och anser att de är bättre än andra.

Jag har många fler, får göra en lista och skicka den till dig.

http://roxbury.bloggagratis.se

 
Syltan

Syltan

5 mars 2009 17:56

svar till roxbury; sorry, men det där stämmer inte in på mig, jag tycker inte att jag är förmer än andra ;-o

http://syltan.bloggagratis.se

 
Frump

Frump

6 mars 2009 20:44

*fnissar* ( om det nu är tillåtet i ett så laddat ämne)
En del av dina fördomar var bara för roliga.

Själv har jag naturligtvis inga fördomar...

Förresten, trevlig blogg du har!

http://frump.bloggagratis.se

 
Kristina

Kristina

3 april 2009 22:59

Fördomen om att de som stavar illa, eller är kassa på grammatik har jag med. Dock vet jag ju med mig själv att jag har tämligen lätt för att stava illa, skriva talspråk eller blanda engelska och svenska på internet...
Men i min närhet är det så med att de som stavar illa och är dåliga på grammatik antingen inte har speciellt mycket mellan öronen eller är obildade, för det är ju två olika saker.

http://lovelymelovelyyou.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av C - 24 maj 2013 08:24

Danmark, du er min kaerlighed.  

Av C - 24 maj 2013 08:13

Kom på att jag ju har en blogg som jag inte skrivit i på mycket länge. Har en massa åsikter och funderingar som inte lämpar sig på Facebook och inte heller som samtalsämne på jobbet. Någonstans måste jag dock få ur mig allt och vad är då bättre än at...

Av C - 24 maj 2013 08:10

En del ungdomar åker till Norge för att söka jobb, andra bränner bilar och skolor. Min avsky för dessa pyromaner finner inga gränser. Det går inte att skylla på att man är särbehandllad samtidigt som man bränner ner skolor och fritidsgårdar. Den ekva...

Av C - 17 januari 2012 12:29

de döda.. Ja, det skulle man nästan kunna tro. Ser att jag inte skrivit något sedan hösten -09. Har startat upp några sybloggar däremellan och sedan haft annat för mig, typ fött ännu ett barn osv. Inspirationen att skriva går ju i vågor men jag gör e...

Av C - 24 september 2009 08:36

I Karlstad har kvarteret med det onämnbara namnet fått byta -ja just det, fått byta namn helt enkelt. Kvarteret döptes enligt DN år 1866 och då var det ok att döpa kvarteret till det onämnbara. Tiderna förändras och vissa saker bli mindre ok och dett...

Ovido - Quiz & Flashcards