Direktlänk till inlägg 19 mars 2009

Inavel

Av C - 19 mars 2009 14:39

Det svenska samhället lägger sig i en stor del av vårt leverne -hur mycket vi röker, hur mycket vi dricker, att vi inte kör för fort, att vi inte intar olagliga droger, att vi inte väger för mycket osv.


Dock tar samhället inget ansvar i frågan huruvida två släktingar ska kunna skaffa gemensamma barn. Frågan är känslig eftersom det i dagens Sverige till övervägande del är invandrare som gifter sig och skaffar barn med någon från den egna släkten, ofta en kusin. Förr var detta vanligt även bland svenskar då många levde isolerat i mindre samhällen och jag tror med alla säkerhet, utan att gå vidare in på det, att detta hade sina negativa konsekvenser. Att ett kusinpar i en släkt skaffar barn är säkert ingen större fara men när det breder ut sig inom samma släkt, då är man ute på hal is.


Att gå ut med information är tydligen inte PK, även om det kanske skulle förebygga att barn föds med dödliga genetiska sjukdomar. Varför inte screena de gravida vid första barnmorskebesöket? Ifrågasätter man en annan kultur om man för upp detta till ytan?


I djurvärlden är inavel något dåligt med missbildningar och utvecklingsstörning som resultat. I människovärlden är det tydligen något som ska accepteras med hänsyn till berörda människors kultur, integritet eller vad man nu hänvisar till.


Politisk korrekthet bör inte gå före människors liv och hälsa, eller?


Nytt blod är friskt blod och omvänt.

 
 
MesserSchmitt

MesserSchmitt

23 mars 2009 13:33

Ja vad ska man säga du har ju naturligtvis helt korrekt i denna analys!

http://www.sjuhundramiljoner.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av C - 24 maj 2013 08:24

Danmark, du er min kaerlighed.  

Av C - 24 maj 2013 08:13

Kom på att jag ju har en blogg som jag inte skrivit i på mycket länge. Har en massa åsikter och funderingar som inte lämpar sig på Facebook och inte heller som samtalsämne på jobbet. Någonstans måste jag dock få ur mig allt och vad är då bättre än at...

Av C - 24 maj 2013 08:10

En del ungdomar åker till Norge för att söka jobb, andra bränner bilar och skolor. Min avsky för dessa pyromaner finner inga gränser. Det går inte att skylla på att man är särbehandllad samtidigt som man bränner ner skolor och fritidsgårdar. Den ekva...

Av C - 17 januari 2012 12:29

de döda.. Ja, det skulle man nästan kunna tro. Ser att jag inte skrivit något sedan hösten -09. Har startat upp några sybloggar däremellan och sedan haft annat för mig, typ fött ännu ett barn osv. Inspirationen att skriva går ju i vågor men jag gör e...

Av C - 24 september 2009 08:36

I Karlstad har kvarteret med det onämnbara namnet fått byta -ja just det, fått byta namn helt enkelt. Kvarteret döptes enligt DN år 1866 och då var det ok att döpa kvarteret till det onämnbara. Tiderna förändras och vissa saker bli mindre ok och dett...

Ovido - Quiz & Flashcards